onsdag 4 april 2012

Rensa i röran - igen



Att ha ett fint och välordnat hem handlar inte, så som många tror om att ha massa dyra designprylar, utan det handlar istället om att ha de saker man verkligen behöver och inte äga saker för ägandets skull.Trots att jag vet detta är en av mina många svagheter just att samla på mig allehanda prylar, som jag kanske kunde behöva någon dag. Detta leder till att de flesta skåp och lådor är belamrade med saker som jag egentligen inte behöver, skor jag aldrig hinner gå med, koppar jag aldrig använder och böcker jag inte hinner läsa...





Har många gånger funderat varför vissa människor har så svårt att släppa taget om just prylar av allehanda slag.Varför samlar man på saker?..Antar att det delvis ligger i generna – mänskligheten överlevde ju på sitt samlande en gång – då kombinerat med jakt. Kvinnorna samlade nötter och växtdelar medan männen jagade. Antar att det är arvet efter stenålderskvinnan som här träder fram. Nu när vi inte måste koncentrera oss på att bara samla mat kan vi ju samla onödigheter. Och först måste vi ju faktiskt också jaga dem, på ralisationer eller lopptorg.

En annan anledning är nog för att minnas och bevara. Det gäller inte minst leksaker och småsaker från barndomen. Men det kan också vara bruksföremål och saker som är på väg att försvinna när samhällsutvecklingen i allt snabbare takt drivs framåt. Själv har jag samlat massor av barnens leksaker och gamla "stenåldersmaskiner"..



Gillar personligen inte slit-och-släng mentaliteten, vilket väl är en av de största orsakerna till att jag aldrig kunnat förlika mig med tanken på att slänga prylar. Däremot kan jag väl tänka mig ge bort saker, till exempel till second-hand-affärer. Till all tur finns en second-hand affär jag kan utnyttja alldeles nära hemmet.
Här vore det bra att prakticera Feng Shui, en flertusenårig österländsk lära som beskriver hur vi påverkas av vår omgivning. Den säger att ditt yttre speglas av ditt inre. Är då t.ex. ett rum överbelastat av ting som bara står och samlar damm, sänder det ut negativ energi och är energidränerande. Läran säger att när du rensar i yttre röran, ger det en lugn och harmonisk känsla i ditt inre och man frigör energi till annat.


Har åtskilliga gånger lånat böcker om att rensa i röran och flere gånger har jag energiskt påbörjat utrensning, men varje gång har det strandat innan jag hunnit gå igenom hela huset. Nu tänkte jag påbörja ett nytt utrensningsförsök! Frigöra energi!








Hur borde man då gå tillväga?




  • För att man ska kunna börja rensa i röran bör man veta vad röran består av. Gå därför igenom prylarna, även i skåp, förråd, och så vidare. Detta ger en överblick av var problemområdena där hemma finns, och gör det även lättare att uppskatta tidsåtgången.




  • Vill man inte göra allt på en och samma gång, kan man rensa i röran ett rum i taget, ta t.ex. sovrummet och garderober en dag, vinden en annan och så vidare. Gör man saker i etapper känns även projektet mindre, vilket gör att det rent mentalt känns lättare.




  • Ta en titt på alla prylar och fråga dig om du verkligen använder och behöver varje sak.




  • Allt som du inte använder eller är oerhört fäst vid bör du göra dig av med! Det är det enda sättet att rensa i röran på!  



  • Nu är det bara att sätta igång, själv skall jag börja imorgon. Och denna gång skall jag verkligen försöka genomföra det till slut...




    Hurudan är du, är du en samlare???





    Inga kommentarer: