söndag 1 april 2012

Ryggont = själont ???

En ny avhandling i psykologi från Örebro universitet visar att stress, ryggont och sömnproblem hänger ihop och har ofta en psykologisk orsak i grunden. Dessutom har konstaterats att läkare som behandlar ett av symtomen sällan hjälper patienten, vilket väl säger sig själv (?). I stället borde man se på patienten som en helhet. (Ibland undrar man hur dessa läkare tänker. Eller att man överhuvudtaget behöver göra undersökningar i en så självklar sak. Klart att man ALLTID bör se på patienten med en helhetssyn! Kropp och själ hänger givetvis ihop...)


Det som däremot är att "tänka-på" är att om man, som jag, ofta har ont i korsryggen, beror det då på ont i själen? Kan inte påstå att jag lider av sömnproblem. Däremot kan det vara lite sisådär angående stress. Livet är ibland ganska stressigt, men inte har jag upplevt mig lida något speciellt av stress. Men vad beror då det onda i korsryggen på? Felbelastning? Muskelspänningar - som beror på vad??? En liten smärta i själen? Och vart vänder man sig för att få hjälp? En psykolog hjälper en knappast med ryggen och en ryggspecielist hjälper inte det onda i själen....

Så, det är bara att kämpa vidare då..eller....???






2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej!
Vilken läsvärd och eftertänksam blogg du har!

CeGe sa...

Hej själv - och tack för de värmande orden! Glad att du gillar mina tankar! Jag hoppas kunna engagera andra och eventuellt mana till eftertanke! Har ju alltid gillat att skriva, så det är ett nöje! Titta gärna in igen vid tillfälle, försöker skriva ett inlägg varje dag - om olika mer eller mindre aktuella ämnen...Kram!