fredag 26 februari 2016

Bokashi kompostering

Vi bor i egnahemshus och har en liten köksträdgård. Där odlar jag diverse grönsaker - med varierande resultat. Ett faktum är att vår trädgårdsjord borde få mera näring. Men ekologisk sådan. I höstars grävde jag därför ner hästgödsel för att planera nästa års odlingar. Därtill försöker jag kompostera vårt hushållsavfall och till det har vi en värmekompost som fungerar si-så-där. För tillfället är den djupfrusen så jag lider varje gång jag måste slänga hushållsavfall i vanliga soptunnan. Men nu har jag upptäckt ett sätt att ta vara på avfallet - året runt.

Bokashi!

Vad är då Bokashi?


Bokashi är ett japanskt ord och betyder ”fermenterat organiskt material”, vilket beskriver en metod som användes  i Japan för länge sedan. Japanska lantbrukare täckte över köksavfall och växtrester med jord som var rik på mikroorganismer och en fermenteringsprocess, en jäsning, påbörjades. Efter några veckor grävde de ner materialet i odlingarna och efter ytterligare några veckor förvandlades det jästa materialet till jord.
Förvandlingen till jord går otroligt snabbt och dessutom utnyttjar man alla näringsämnen. Dessutom uppkommer väldigt lite gaser.


Har inlett mitt Bokashi äventyr i början av veckan.


Rapport om resultatet kommer med jämna mellanrum.




Bildresultat för bokashi

Läs mer om metoden:

http://www.bokashi.se/blogg/?p=1505

Inga kommentarer: