torsdag 18 augusti 2016

Sista semesterdagen denna regniga sommar

Vemod, frustation, ja nästan sorg, präglar denna morgon. Det är min sista semesterdag denna sommar. Vart tog dessa tre veckor vägen? De kom och gick med en förbluffande fart. Och vart tog denna sommar vägen? I tidningen läser jag att det varit den varmaste sommaren i mannaminne. Men det måste väl också ha varit den fuktigaste, blåsigaste och kallaste? Minns att vi hade en mycket varm period medan jag ännu var på jobb, men under min semester tror jag det regnat alla dagar. Eller åtminstone nästan alla dagar. Inget slappas i solstolen med en bok detta år. Har man försökt har man i alla fall hållit sig rask och rörlig då man fått springa under tak vid varje överraskande regnskur. Eller krampaktigt fått hålla i filten för att stormen inte skulle slita iväg den. Nå, man har inte behövt vattna, regntunnorna har dagligen svämmat över sina bräddar. Men värmen, den har lyst med sin frånvaro de senaste veckorna. I ärlighetens namn kanske solen tittat fram nu och då i små solglimtar, men vinden, stormen, har ställt till det så att man inte kunnat njuta av värmen. Så var semestern detta år. För kort, för blåsig, för regnig - men ändå underbar!

Jag har älskat mina lediga mornar. Jag har älskat gå ut i nattlinne efter posten och känna det daggvåta gräset under mina fötter. Jag har älskat pyssla i trädgårdslanden. Ja, jag har till och med älskat gå på snigeljakt i skymningen. Jag har älskat min semester. Och nu var den slut. Nu börjar vardagen. Nu kommer hösten allt närmare. Hösten, som kan vara en underbar tid. I fjol solade vi i bikini ännu i september på stugan. Så allt hopp är ännu inte ute. Men semestern är förbi. Och jag känner sorg och vemod. Saknad.

Jag har alltid med skeptis sett på dessa hurtiga människor som strålande flyter in på jobbet efter semestern och ropar "Det är så SKÖNT att komma på jobb! Jag har så längtat efter att få börja jobba igen!" Är dessa personer mästare på att ljuga eller känner de verkligen så? Ofattbart! Hur stortrivs man då på sitt jobb?

Personligen känner jag inte så. Visst trivs jag på mitt jobb, men det är inte på jobbet jag helst tillbringar min tid. Tvärtom! Jag älskar att vara ledig och pyssla med hus, familj och hem. Jag älskar att vara på semester! Jag är väl lat!? Semesterlat! Så idag känner jag känner sorg, vemod...





Inga kommentarer: