söndag 30 april 2017

Oj oj vad tiden gått

Det är ju alldeles förfärligt hur mycket som hänt sedan jag senast kom mig för att skriva ett inlägg. Då hade min lillflicka kommit hem från sitt äventyr i underbart vackra Afrika. Hon älskar Afrika och meddelade genast vid hemkomsten att hon kommer att resa tillbaka till Afrika så fort tillfälle ges. Enligt henne måste alla människor besöka Afrika minst en gång i livet! Det ni! Det blir nu till att börja planera inför resan! ;)

Bildresultat för afrika


Men det växer ingen mossa på en sten som rullar. Sedan hemkomsten har hon hunnit med ett nytt två månaders äventyr i Asien. Hon har tillsammans med en kompis besökt flera länder i Asien och njutit av sol och strandliv. Favoriten var Kambodja, som hon från början helst hade hoppat över :) En annan favorit var de bilfria Gijiöarna utanför Bali. Underbart vackra öar som en dag igen förtjänar ett besök. Huvudön Bali lär också vara väldigt vacker, men har i allmänhet ack så förorenade stränder. Plast i mängder både i vattnet och på stranden. Inte bra :( Nu är hon lyckligt hemma från även det äventyret och vardagen har tagit vid med förberedelse inför inträdesprovet till Helsingfors Universitet (biologi). För ett halvt år sedan sa hon nej tack till sin studieplats i samma utbildning. Men vackert så, hon ångrar definitivt inte sitt mellanår.


Relaterad bild


Det som är närmast förestående är också att försöka få tag i en bostad i Helsingfors. Inte så himla lätt, speciellt som hon helst önskar sig en bostad vid Arabiastranden/Majstranden. Ett synnerligen populärt område bland studerande. Ett annat alternativ är centrum, men det innebär långa resor till skolan. Jag litar på att Livet arbetar för att det ordnar sig.

Bildresultat för majstranden

Själv har jag också hunnit med en tvåveckors resa till Thailand. Fortfarande har det landet och dess invånare en stor plats i mitt hjärta. Känner mig så hemma där. Allt som har hänt har präglat mina känslor för landet.

Här hemma har livet lunkat på men det speciella som hänt har kanske varit det att jag gått och blivit frilands journalist för finlandssvenska tidningen Kuriren. En dröm jag haft sedan unga år har uppfyllts! Jag har nämligen alltid drömt om att få skriva, att vara författare eller journalist. Och jobbet ramlade över mig utan att jag egentligen gjorde någon ansträngning för att få det. Blev intervjuad av en journalist från tidningen och efter intervjun frågade damen om jag var intresserad av att ta över hennes jobb som frilandsjournalist, vilket jag givetvis var! Så nu skriver jag regelbundet artiklar om intressanta personer/aktiviteter på orten. Och jag njuter! Får dessutom en liten ersättning för mitt arbete. Vad kan vara bättre än att få betalt för något man verkligen gillar? Livet har visat sig från sin ljusa sida.

Våren däremot visar sig mindre samarbetsvillig. I dag är det vappen och just nu snöar det :( Tur att man kommit till den åldern att det anses ok att sitta hemma. Vore direkt stressande att rusa omkring på festligheter i snöyran. Men Glada Vappen till er alla!


Bildresultat för glada vappen







Inga kommentarer: