lördag 30 juli 2016

Jag är med trädgårdsland!



Jag har fått en ny passion. Mitt trädgårdsland!

Egentligen har jag väl i några år haft ett litet trädgårdsland men i år har jag med en massa pallkragars hjälp utvidgat mina odlingar. Och jag är som ett barn på julafton då jag ser hur det växer. Vissa saker kanske inte växer så bra, men det ser jag som en lärdom inför kommande somrar. Denna sommar odlar jag också en massa för mig tidigare helt främmande grödor, så som pak choi, mangold, bondbönor, grönkål, svartkål, palmkål, malabarspenat och nyzeländsk spenat. Min stora favorit för tillfället är mangold! Den växer så det knakar och jag klämmer ner mangoldblad i nästan all mat. Enda grumset i bägaren för tillfället är sniglarna! Jag har aldrig förr anat hur mycket sniglar det finns i trädgården. Och de har ofinheten att äta den mat jag odlar! Jag för en envis krigsföring mot dessa marodörer, men vet ännu inte helt hur slaget slutar.


Som min stora inspirationskälla har jag webbsidan
http://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/
där Sara Bäckmo skriver om hur hon förmår odla så mycket grönsaker att hennes familj på två vuxna och tre barn är i det närmaste självförsörjande på grånsaker - året runt! Om du har det minsta lilla trädgårdsintresse - och varför inte också annars - titta in på hennes sida och inspireras!





Nu fiunns det ju många fördelar med att vara med trädgård. För det första har du en massa saker att pyssla med. Man hinner kanske inte fånga en massa Pokemon, fast å andra sidan kan de kanske hoppa omkring i den trädgård och då kan du ju fånga dem medan du vattnar dina plantor. För det andra sparar du genom att odla din egen mat. Hälsosam mat, obesprutad mat som vuxit under de hälsosammaste förutsättningar. För det tredje är det vetenskapligt bevisat att du främjar din hälsa genom att arbeta i trädgården. Både din fysiska och psykiska hälsa. Inte undra på att jag känner mig smått euforisk!

Tur att semestern börjar i måndag så jag likt en mullvad kan gräva vidare!

Inga kommentarer: