fredag 22 juli 2016

Vegetarisk "broilersoppa"

Denna broilersoppa har länge hört till mina abosluta favoriter. Så jag hade svårt att som i huvudsak vegeratian (nej, jag kommer nog att äta kött ett par gånger i veckan också i fortsättningen) tänka mig ett liv utan den. Men den gick alldeles utmärkt att äta även i vegetarisk version. Soppor är ju alltid tacksamma i och med att man i princip kan slänga i rester som finns i kylskåpet. Ett slagt pyttipanna i soppversion.

Nedan kommer originalreceptet (kan varieras).

Vegetarisk soppa (6 portioner)

Ingredienser:
- 1 l vatten
- i vegetarisk buljongtärning
- 1 dl ris
- 1 paprika
- 1 lök
- 2 vitlöksklyftor
- 1 squash
- 1 tsk curry
- 0,5 tsk basilika
- 0,5 tsk mejram
- 1 Creme bonjour tacos ost
- 1 burk kokosmjölk
- lite örtsalt

1. koka vattnet med ris och buljongtärning i ca 10 min
2. Medan vattnet kokar kan du skära paprikan och squashen i kuber samt hacka löken och vitlöken
3. Stek lätt alla grönsaker i en stekpanna med lite olja
4. Tillsätt kryddorna
5. Häll blandningen i kastrullen med riset och vattnet
6. Tillsätt taco-osten och koka i fem minuter
7. Tillsätt burken kokosolja
8. Servera tillsammans med t.ex kidneybönor för proteinintaget
9. Smaklig måltid

P.S Vill du ha broiler i är det bara att steka broilerstrimlor och tillsätta dem till den färdiga soppan.




Inga kommentarer: